Waar op te letten bij de aanschaf van Studio Monitoren

27-04-2017

Studio Monitoren   Ga hier naar ons aanbod studio monitoren

De invloed van de monitoren op het eindresultaat word vaak enorm onderschat. Omdat ze niks “toevoegen” aan de opname of de mix worden ze vaak als minder belangrijk gezien en aangeschaft met het laatst overgebleven deel van het budget van de studio. Daarnaast lopen de meningen enorm uiteen over wat nou “de beste” studio monitoren zijn en is dit enorm subjectief.

Studio monitoren zijn bedoeld om datgeen wat je afspeelt zo eerlijk en ongekleurd mogelijk weer te geven. Dit eerlijk en ongekleurd weergeven heeft als doel dat de mix zich zo goed mogelijk vertaald naar andere afluistersystemen. Zou je bijvoorbeeld afmixen op een hifiset met dikke subwoofer dan is er de kans dat de mix op een mp3 speler veel te weinig bas bevat en daardoor slecht klinkt.
Door het geluid zo neutraal mogelijk weer te geven word de kans groter dat de mix op alle afspeelsystemen goed klinkt.

Omdat het gehoor van mensen wel eens kan verschillen kan de ideale monitor ook van mens tot mens verschillen. Daarom is het altijd belangrijk zelf te gaan luisteren en niet alleen op recenties  of het advies van anderen af te gaan!

Daarnaast heeft de akoestiek van een ruimte een enorme invloed op de weergave van het geluid. In een goed geisoleerde studio zullen monitoren heel anders klinken dan in een kale betonnen ruimte.

In tegenstelling tot Hifi speakers hoeft een studio zoals gezegd dus niet “lekker” te klinken, maar is deze bedoeld om de fouten in je mix zo duidelijk mogelijk weer te geven zodat je die sneller kunt verbeteren. Legendarische studio monitoren als de Yamaha NS-10 geven het geluid zelfs zo kritisch en “lelijk” weer, dat er vaak word gezegd dat als de mix daarop goed klinkt hij overal goed op klinkt.

Monitoren voor in de studio kunnen zowel actief als passief zijn. Actief betekend dat de versterker als is ingebouwd, passief betekend dat de monitoren door een externe versterker moeten worden gevoed. Het gros van de studiomonitoren is echter actief omdat de ingebouwde versterker dan beter kan worden afgestemd op de speaker.

Daarnaast is er nog het onderscheid tussen nearfield, midfield en farfield monitoren.

Nearfield monitoren zijn, zoals de naam al aanduid, voor dichtbij en worden meestal op het bureau of op speakerstands direct achter het bureau geplaatst. Het grootste deel van de tijd word er op nearfields gemixt.

Midfields zijn vaak grotere monitoren, een wooferdiameter van 8 inch of meer, en worden gebruikt als extra referentie om de bas te checken en de mix op hoger volume te checken.

Farfield monitoren komen in homestudios zelden tot nooit voor. Deze grote “mains” worden vaak ingebouwd in de muren van grotere studio’s.

Voor de kleinere homestudios (zolderkamerstudios) is het vestandig om te werken met nearfields omdat bij grotere speakers de golven van de basfrequenties te groot zijn en langs je heen gaan.

Studio monitoren, en eigenlijk alle speakers, hebben een bepaalde bandbreedte van geluid die ze weergeven. Deze word bijvoorbeeld uitgedrukt als “50Hz t/m 20kHz”.

Dit is het frequenctiebereik van de monitor. frequenties onder en boven deze bandbreedte worden niet of nauwelijks meer weergegeven. Omdat de speakers niet opeens vanaf bijvoorbeeld onder de 50Hz niks meer weergeven maar het volume van de frequenties langzaam afbouwt in een curve is de afwijking ook erg belangrijk. Bijvoorbeeld + - 3 db wat wil zeggen dat de afwijking in het volume tussen de 50Hz en de 20kHz slechts 3db is. Buiten deze grenzen daalt het volume echter snel.

De frequentiecurve is een lijn in diagramvorm die volumeafwijkingen aangeeft op bepaalde frequenties. Elke monitor zal op bepaalde frequenties meer of minder volume weergeven, een kaarsrechte frequentiecurve is dus onzin. Hoe meer meetpunten, dus kleine afwijkingen in de rechte lijn, hoe eerlijker de meeting waarschijnlijk is.

Waar op te letten bij de aanschaf van Studio Monitoren?

  • Ga zelf luisteren!! Let niet op verhalen van anderen, diagrammen of recenties, maar check zelf hoe de monitoren op jou overkomen en wat voor jou belangrijk is.
  • Neem een referentie cd mee met nummers (op hoge kwaliteit) die je zelf goed kent. Je hoort dan goed de verschillen tussen de speakers en de afwijkingen van de speakers.
  • Monitorspeakers hoeven niet “mooi” te klinken. Ze moeten wel gedetaileerd zijn en alle fouten in de mix zo duidelijk mogelijk weergeven.
  • Groter is niet altijd beter. Werk je in een kamertje van 2 bij 3, ga dan geen 10 inch speakers kopen. Door de reflecties in de kamer zullen de speakers over het algemeen heel rommelig klinken.

Ga hier naar ons aanbod studio monitoren

Geschreven door:  Maarten Dijkman - Satur8

download als PDF

Volg ons op Facebook!

Mis geen enkele aanbieding en abonneer u op onze nieuwsbrief!